Eenzaamheid poster
Lancering campagne ‘Eenzaamheid is een feit’
18 september 2019

Eenzaamheid onder jongeren

Wat kan je doen als jij je eenzaam voelt?

  1. Besef dat je niet de enige bent. Iedereen voelt zich op momenten eenzaam. Ja, ook die influencer die alles lijkt te hebben, of de populaire jongen op school. Er is niemand die geen eenzaamheid in zijn of haar leven heeft gekend.
  2. Waar komen de eenzame gevoelens vandaan? Eenzaamheid kent verschillende vormen. Misschien mis je vrienden om wat mee te doen, of juist één iemand die jou echt begrijpt – of beiden. Door beter te begrijpen waar jouw eenzame gevoelens vandaan komen, weet je ook beter wat je nodig hebt om die gevoelens te verminderen.
  3. Praat erover met iemand die je vertrouwt. De beste manier om eenzame gevoelens te doorbreken, is door erover te praten. Dat kan best spannend zijn. Praat daarom met iemand die je vertrouwd, iemand waarbij jij je op je gemak voelt. Dit kan een vriend of vriendin zijn, een ouder, iemand op school, of je huisarts. Je kan het gesprek starten door bijvoorbeeld te zeggen ‘Ik merk dat ik wel meer mensen zou willen om leuke dingen mee te doen,’ of ‘Ik voel me niet altijd gezien en gehoord.’

Wat kan je doen als iemand anders zich eenzaam voelt?

  1. Luister. Probeer je zo goed mogelijk te verplaatsen in de andere persoon en stel vragen om diens situatie zo goed mogelijk te begrijpen. Wees niet bang om stiltes te laten vallen en laat de persoon weten dat je er voor hem of haar bent.
  2. Laat de persoon weten dat hij of zij er niet alleen voor staat. Laat weten dat je het gevoel van eenzaamheid herkent en dat deze gevoelens niet raar zijn of iets om je voor te schamen. Zo weet de persoon dat hij of zij niet alleen is.
  3. Vraag ‘Wat heb jij van mij nodig?’ We zijn al snel geneigd om oplossingen te verzinnen voor de ander. Dit is vaak goedbedoeld, maar niet altijd wat de persoon in kwestie nodig heeft. Om te voorkomen dat je in oplossingen vervalt, vraag de persoon ‘Wat heb jij van mij nodig?’ Zo laat je weten dat je er voor diegene bent en geef je de persoon ruimte om zelf aan te geven wat hij of zij nodig heeft.